اولويت نخست راهآهن حمايت از مصرفکننده است
رئيس انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران اولويت نخست راهآهن را حمايت از مصرفکننده اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ابوالفضل بهرهدار در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت : لازمه حضور بخش خصوصي در صنعت ريلي آزادسازي و رقابتي کردن بازار است.
وي با تأکيد بر لزوم حضور بخش خصوصي در صنعت ريلي کشور اظهار کرد: لازمه حضور بخش خصوصي در اين صنعت آزادسازي و رقابتي کردن بازار است.
بهره بردار با اشاره به افزايش 8 درصدي نرخ بليت قطارهاي مسافري از 25 آذر گفت: شرکت راهآهن جمهوري اسلامي ايران ملزم به افزايش جزئي قيمتها براي جبران ضرر و زيانهاي بخش خصوصي بود و اگر اين افزايش قيمت صورت نميگرفت شرکتهاي حمل و نقل ريلي از پس هزينههاي خود برنميآمدند.
رئيس انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران افزود : چگونه ميتوان انتظار افزايش کيفيت را در کنار ثابت نگه داشتن قيمتها داشت و نهادهاي نظارتي مثل سازمان حمايت از مصرف کننده و شوراي رقابت بايد قبول کنند که اگر افزايش قيمتي نداشته باشيم ، دولت بايد براي به بخش ريلي يارانهاي مشخص در نظر گيرد که در شرايط فقدان منابع امکان اين کار وجود ندارد.
وي ادامه داد: دولت وقتي براي کاهش هزينهها ، تصديگري امور را به بخش خصوصي واگذار کرده است بايد منافع آنها را در نظر گيرد تا اين حمل و نقل پاک توسعه يابد.
بهرهدار با بيان اينکه سازمان حمايت در قبال افزايش قيمت اقلام و محصولات مصرف روزانه مردم واکنشي ندارد ولي براي ضربه زدن به بخش خصوصي ريلي اقدام ميکند، اضافه کرد: در دوره اخير شاهد افزايش قيمت تجهيزات و نيروي انساني بودهايم اما قيمتها ثابت بوده است و اين تغييرات قيمت فقط براي بقاي بخش خصوصي صورت گرفت.
رئيس انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با تأکيد بر اينکه راهآهن تمام تلاش خود را براي جلوگيري از افزايش قيمتها انجام داد و در مقطع کنوني ديگر چارهاي جز تأييد افزايش 8 درصدي قيمت بليت قطار مسافري نداشت ، افزود: بايد به گونهاي عمل شود تا سرمايهگذاران خصوصي براي ورود به اين عرصه جذب شوند نه اينکه با اقدامات دفعي با آنها برخورد شود.
وي با يادآوري اينکه در بخش ناوگان سياست اقتصادي کشور مبني بر واگذاري کامل ناوگان به بخش خصوصي است ، تأکيد کرد: شرکت راهآهن به عنوان متولي اصلي بخش ريلي کشور اولويت نخستش حمايت از مصرفکننده است و افزايش خدمات و کيفيت نيز در همين راستا صورت ميگيرد بنابراين نبايد دستگاههاي ديگر در سياستهايي که دولت و راهآهن در نظر ميگيرند ، دخالت کنند.
پس از افزايش متوسط 8 درصدي نرخ بليت قطار ، سازمان حمايت از مصرفکننده و توليدکننده در برابر اين اقدام مقاومت کرد که پس از برگزاري جلسات کارشناسي ميان اين سازمان و بخش خصوصي ريلي، سازمان حمايت از موضعگيري خود عقبنشيني کرد و بليت قطار با نرخهاي جديد در سيستم شرکتها و آژانسها به فروش ميرسد.